نظر کارشناس رسمی دادگستری تجهیزات پزشکی در مورد تجهیزات مورد استفاده در اتاق عمل

جالب است بدانید سالانه بیش از چهار میلیون جراحی در کشور صورت می‌گیرد، حراجی‌های مختلف از سزارین گرفته تا عمل‌های زیبائی و پیوند‌های مختلف. در بسیاری از جراحی‌ها رکورد‌هایی وجود دارد. مثلا در پیوند کبد و قلب و یا حتی در تعداد عمل‌های جراحی زیبائی. عمل‌های جراحی چه برای زیبائی باشند و یا چه برای درمان بیماری‌ها همواره ریسک بالایی از جهت رسیدن به اهداف دارند. به همین دلیل هم بسیاری از افراد بعد از انجام عمل جراحی خود و یا نزدیکانشان به دلیل ناراضی بودن از نتیجه اقدام به شکایت از پزشک و بیمارستان می‌کنند.

اما یک موضوع بسیار مهم همواره در حاشیه قرار می‌گیرد و آن هم استفاده از تجهیزات پزشکی در اتاق عمل است. تجهیزات پزشکی نقش بسیار مهمی در موفقیت عمل‌های جراحی دارند. کارشناس رسمی دادگستری تجهیزات پزشکی به بررسی انواع این تجهیزات و همچنین طرح مثال‌هایی در خصوص ایجاد مشکل برای بیماران به دلیل استفاده از تجهیزات بی کیفیت در اتاق عمل می‌پردازد.

متاسفانه به دلیل مصرف قابل توجه اقلام پزشکی در بیمارشتان‌ها رقابت برای به دست آوردن بازار مصرف تجهیزات پزشکی هم بسیار داغ شده است اما در بسیاری از موراد این رقابت‌ها چندان عادلانه نیست و باعث ایجاد مشکل برای بیماران هم می‌شود. در یک گزارش تکان دهنده فیش‌های واریزی برخی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی به حساب بسیاری از پزشکان و جراحان انتشار یافت که تلاش می‌کردند بیمارستان را راضی کنند تا از برند‌های خاصی برای خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها خصوصا تجهیزات اتاق عمل استفاده نمایند.

علاوه بر روش فوق راه های دیگری نیز برای ورود تجهیزات بی کیفیت به اتاق عمل‌ها وجود دارد. حتی گاها ممکن است از تجهیزات آلوده هم در جراحی استفاده شود. تجهیزات مورد استفاده در اتاق عمل عبارتند از؛ گاز‌های بیهوشی، ساکشن، الکتروکوتر، دستکش، ماسک، جدا کننده بافت، چاقو و تیغ جراحی، اکارتور، دایسکتور، کلمپ، مانیتور، شان و کاپنوگراف. البته علاوه بر این تجهیزات بسته به نوع عمل از وسایل و تجهیزات دیگری هم استفاده می‌شود.

کارشناس دادگستری تجهیزات پزشکی به بررسی این اقلام می‌پردازند در صورتی که اقلام مورد استفاده از کیفیت لازم برخوردار نباشند، خریدار، تولید کننده و حتی مسئولان اتاق عمل و پزشک مسئول جرم اتفاق افتاده و همچنین پرداخت خسارت‌های آن را دارند.

معمولا هزینه این تجهیزات پزشکی به صورت مستقیم از بیماران دریافت می‌شود و بیمارستان‌ها قیمت تجهیزات را بر اساس استاندارد‌ها دریافت می‌کنند. به عبارت بهتر تجهیزاتی که مصرف می‌شود چه با کیفیت چه بی کیفیت به قیمت تجهیزات استاندارد محاسبه می‌شوند به همین دلیل هم ممکن است افراد زیادی در این سودجویی‌ها شریک شوند.

گاهی استفاده از تجهیزات بی کیفیت اما ساده‌ای مانند یک چسب و یا گاز هم عوارض جبران ناپذیری برای بیماران به همراه می‌آورد. ممکن است تجهیزات فوق آوده به مواد شیمیایی باشند که بلافاصله بعد از تماس با زخم شروع به ایجاد التهاب، عفونت و یا انتقال بیماری به محل جراجی کنند. خصوصا در جراحی‌های پر اهمیت مانند جراحی مغز این خطراط بسیار بیشتر هم می‌شود و ممکن است باعث مرگ بیمار شود.

متاسفانه اعمال تحریم‌ها و ناتوانی در تولید بسیاری از کالا‌ها در داخل و مشکلات ارزی باعث شده است تا افراد مختلفی اقدام به قاچاق تجهیزات پزشکی و فروش آن به صورت غیر قانونی کنند و در این بین بیمارستان‌ها هم برای کم کردن هزینه‌های خود اقدام به خرید بعضی از این محصولات می‌کنند. دریغ از این که این محصولات علاوه بر عوارضی که دارند هزینه‌های درمان را هم چند برابر می‌کنند. با توجه به اهمیت این بحث لزوم نظارت کارشناس رسمی تجهیزات پزشکی بر تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان‌ها برای بررسی شکایت‌های صورت گرفته در این خصوص هم بیشتر شده است.

کارشناس تجهیزات پزشکی با توجه به اطلاعاتی که در خصوص متریال مورد استفاده در این تجهیزات دارد و همچنین آشنایی با برند‌های مختلف تجهیزات پزشکی و شناسایی اقلام فیک و جعلی به راحتی قادر است تا در خصوص تاثیر استفاده از اقلام مصرفی در اتاق عمل به بروز عوارض در بیمار اظهار نظر کند.